söndag 20 juli 2014

Thailand?

Jag har blivit sjukt sugen på att resa! Resfeber efter London, Frankrike och Korfu bara i år kanske? Jag vill till Asien, inte minst Thailand och länderna där omkring. Och så är jag sugen både på att resa både på en slappe-semester och på en back-packer-resa. Kanske kan jag kombinera dessa? Och ska jag verkligen resa själv? Ja, jo, nej, jag vet inte. Jag vet i alla fall inte vem jag skulle vilja resa med... Och så vill jag ju vara borta ett bra tag, 3-4 veckor. Och när ska jag klämma in det med arkitektstudier?

Detta tål att fundera på. Och så måste jag ju hålla hårt i min pengar nu. Inte köpa en massa onödiga saker, ska jag resa kostar det ju pengar...

Jag hittade straytravel.asia på nätet. Är det någon som hört något om det? Visserligen kostar det en hel del pengar, men det hade varit så sjukt häftigt! Dock så är det ett amerikanskt företag, som jag förstått det, och jag vet inte om en som svensk skulle kunna åka med dem...

Jag vill resa! (Oj, vad miljövänligt...)

Bilden är tagen HÄR.

fredag 18 juli 2014

Var nöjd med dig själv; del 5 - Sammanfattning

Jag tänkte jag skulle sammanställa min "Var nöjd med dig själv"-serie i nu fem delar. Detta är den sista för stunden, sammanfattningen.

Mina tidigare inlägg hittar du här:

Del 1: Introduktion

Del 2: Självkänslan

Del 3: Självförtroendet

Del 4: Kroppsuppfattningen


Det känns svårt att sammanfatta alla tre inlägg i en enda mening, men jag ska försöka.

"För att kunna vara nöjd med dig själv krävs bland annat att du har förmågan att tycka du är något värd, att tycka att du är bra som du är, att våga nöja dig med dig själv, att våga testa nya saker och be om hjälp, att våga se din kropp för den den är, och vara nöjd med kroppen oavsett hur den ser ut samtidigt som du behöver vara medveten om att det krävs att du ger allt hundra gånger om för att förändra den och ditt beteende."

Det blev en lång mening... Men en någorlunda sammanfattning. Du, ditt ätande, din träning och ditt utseende är inte allt här i världen. Du är så mycket mer, du är ju du. Du är din känslor, dina tankar och dina relationer med dig själv och andra människor. Du är så mycket du vill.

Jag lyssnade på ett radioprogram från LCHF-podden som var med bloggaren LCHF-ingenjören, My, där hon pratade om det här med misslyckanden. Hon menar att misslyckanden inte finns i hennes vokabulär, genom att gör sitt bästa och göra som en gjorde, som har en lyckats med att vara sig själv. Hennes mål är att gå ner i vikt, och skulle hon gå upp några kilo så skulle hon inte se det som ett misslyckande. Det är bara att ställa sig upp, borsta av knäna och fortsätta igen.

Och jag kan delvis hålla med henne, misslyckas gör en när man ger upp ett liv och en framtid där en mår bättre än idag, lyckas gör en varje gång en gör något som främjar hälsan och välmåendet, om det är det en strävar efter.

Du är bra som du är, och låt inte andra trycka ner dig för att du inte är som alla andra. Ingen är som någon annan, och vi alla är bra. Vi är olika, men det är inte negativt. Men vill du må bättre, så är det ditt ansvar att försöka nå dit. Och du kan om du vill. Jag lovar. Det handlar bara om viljan och motivationen, du måste ha bestämt dig.

torsdag 17 juli 2014

Det här med att bo i kollektiv

Snart, om några veckor, imorgon om fyra veckor precis, så ska jag flytta till Stockholm, till en studentkorridor. Ett kollektiv på ett vis. Hur känns det? Jag ska flytta 65 mil hemifrån och flytta in hos människor jag aldrig träffat, och bo med dem under en period när jag ställs inför hundratals nya utmaningar varje dag. Är det verkligen bra?

Jag har ifrågasatt mina val många gånger, det här är en av gångerna. Min dröm var egentligen att flytta hemifrån och få bestämma själv. Få baka mitt bröd som jag vill ha, städa när jag vill, få vara ensam och ta hand om mig själv och äta vad jag vill. Men nu kommer det inte bli så, inte allt i alla fall. Jag kommer inte få städa när jag vill, eftersom vi har ett städschema, och jag kommer antagligen ha människor runt mig allt som oftast.

Visserligen så har jag ju ett eget rum, men så fort jag går utanför det som finns risken, eller chansen, att jag stöter på någon annan. Ibland vill jag vara själv, med mig och mina tankar. Är alltid för mycket i huvudet, och för lite i kroppen. Måste få plats och tid att få landa i mig själv i bland.

Men jag vill se det positivt. Jag kommer till en ny stad för mig (endast varit i Stockholm ett par gånger i mitt liv) och jag får äran att bo med nio andra människor som på ett eller annat sätt kommer att berika med mitt liv. Åtminstone med tusentals av nya erfarenheter, men kanske också vänskapsband för resten av livet. Jag kommer inte sitta ensam i en lägenhet och inte veta vad jag ska göra, jag kommer ha någon som bor i samma hus och som jag kan fråga om jag inte vet hur, var eller när jag ska göra olika saker. Hur gör en egentligen när en flyttar hemifrån? Är det några som är experter så är det alla de nio som jag ska bo med, som också är nyligen utflugna från sina föräldrahem.

Jag ska njuta av stunden nu som är kvar, men också försöka se allt positivt med mitt liv i Stockholm. Det blir kanske inte som jag förväntar mig, men jag tror det kan bli bra ändå.


Ingenting blir någonsin som en förväntar sig, det blir som det blir. Och hade det inte blivit som det blev hade du inte varit du.

onsdag 16 juli 2014

Jag flyttar träningsdelen av bloggen till en ny blogg!

Halloj!

Jag har precis bestämt för att flytta min träningsdel av bloggen till en ny blogg, dels för att reda ut vilket jag tycker mest om och dels för att se vilket ni läsare har mest intresse för.

På denna bloggen kommer jag fortsätta skriva om skola, plugg, arkitektur och om ett liv i Stockholm, om det inte rör träning såklart. Jag hoppa du vill följa med mig till mitt nya ställe också!

Min nya blogg hittar du här: https://healthbyellenforsberg.blogspot.se

Förlåt för igår...

Det händer mycket i mitt liv just nu, och jag är ledsen att jag inte kan uppdatera här på bloggen ordentligt, nu när ni verkar vara lite fler som är intresserade och förhoppningsvis inspirerade av det jag skriver.

Igår var det väldigt mycket. Jobbade först på mitt sommarjobb på Lantmännen från 7.00-15.30, och sedan 17.00-21.30 på restaurangjobbet. Jag insåg dock idag efter en varm dag med för lite vatten att jobba så otroligt mycket som igår inte är optimalt för hälsan. Huvudvärken för en timme sedan var total, illamåendet också, trodde nästan det var migrän på gång.

Men nu ska jag lugna ner mig. Och förhoppningsvis stretcha lite, och utför lite yoga. Huvudvärken gick över i bilen på väg hem från samtal som behövdes.

Det kommer antagligen upp en "Today's Workout" lite senare här på bloggen. Men jag lover inget, jag tar dagarna lite som de kommer.


Hoppas ni har mått bättre idag än jag. Kram till alla där ute som behöver det.

måndag 14 juli 2014

Today's Workout (Måndag vecka 29)

Idag blev det tillbaka till träningsrutinerna!

Gruppträningspasset kombinerar styrka och kondition, men nu när det är utomhus är styrkeövningarna endast med kroppsvikt. Visserligen kan det också vara rätt så jobbig, som till exempel armhävningar, men också göra andra övningar lättare. Och så kan jag inte riktigt ta ut mig, eftersom jag är rädd att halka i det blöta gräset... Men det är bra träning!

Och så körde jag en sväng stretching med Ida Warg. Stretchprogrammet hittar du här:


Lagom mjuk i kroppen är det nu dags för en dusch och förberedelser inför imorgon. Kanske ska jag måla tånaglarna också, blir så lycklig, fin och piffig när jag ser att mina tånaglar är målade. Vilken färg?

Hadet!

Träningsplanering vecka 29

I söndags så skulle jag ju enligt min träningsutmaning springa en runda... Hur gick det med det? Inte så bra. Alldeles för trött och omotiverad. Valde istället att vila upp mig under både lördagen och söndagen, och försöka komma ifatt med sömnen istället. Men nu är det en ny vecka och det är dags att kämpa på igen.

I förra inlägget skrev jag att jag var sugen på att köra lite yoga den här veckan, dels för att hotta upp Ida Wargs träningsutmaning och dels för att jag tycker att det är så skönt och givande, även om det inte är väldigt konditionskrävande.

Yogaprogrammet som jag tänkte köra i veckan hittar du HÄR.



Träningsplaneringen för denna vecka ser ut såhär...

Måndag:

Gruppträning (Kondition och styrka à la blodsmak i munnen)

Stretchprogram med Ida Warg


Tisdag:

Stretchprogram med Ida Warg


Onsdag:

Yogautmaning

Stretchprogram med Ida Warg


Torsdag:

Stretchprogram med Ida Warg


Fredag:

Yogautmaning

Stretchprogram med Ida Warg


Lördag:

Yogautmaning

Stretchprogram med Ida Warg


Söndag:

Springtur (En kortare distans (3-5 km) i ett snabbare tempo)

Yogautmaning

Stretchprogram med Ida Warg


Jag ska jobba i restaurangen både tisdag, fredag och lördag, så jag tänkte ta det lite lugnt med träningen. Yoga- och stretchprogram känns alldeles lagom.

Hur tränar du under veckan? Kanske jobbar du, eller så har du all tid i världen eftersom du har semester? I vilket fall, lycka till!